Tipy a doporučení ze zahraničí, jak se vyhnout sankcím u EET a nezkrachovat.

Tipy a doporučení ze zahraničí, jak se vyhnout sankcím u EET a nezkrachovat.
Dne 13. dubna 2016 byl ve Sbírce zákonů České republiky vyhlášen zákon o evidenci tržeb, který bude účinný od 1. 12. 2016. Povinnost vést EET nebude pro všechny podnikatele stanovena jednotným datem, rozhodné pro to, zda budou podléhat evidenci, je jejich obor podnikání.

Ministr financí sice deklaroval že bude zpočátku spolu s Finanční správou mírný, chcete však plně spoléhat na shovívavý přístup úředníků Finanční správy? „Kdo je připraven není překvapen. „

Kontrola sem, kontrola tam

Obecně není možné čekat od úředníků velkou vstřícnost, neboť je často motivuje snaha někoho “ načapat“ případně i závist. V poslední době se velmi množí i udávání zaměstnanci a sousedy.

Počítejme tedy, že kontrola z Finanční správy totiž chodit bude. Intenzita kontroly není pro žádný subjekt pevně dána, avšak určité skutečnosti tuto kontrolu mohou zvýšit.

Skutečnosti zvyšující možnost kontroly budou:

  • Výpadky systému EET
  • Nízký stav hotovosti
  • Častá nebo objemná storna
  • Hlášení od zákazníků, kterým nebyla vydána účtenka
  • Nízké tržby oproti podobným podnikům

Kdo a jak bude kontrolovat

Kontrola bude prováděna zejména celníky nebo úředníky Finanční správy. Tyto orgány pověřené kontrolou pak mohou učinit kontrolní nákup, pozorovat nebo provádět tzv. „kontrolu od stolu“, obecně je kontrola upravena daňovým řádem.

Kontrolní nákup

Při kontrole formou kontrolního nákupu se bude jednat zejména o kontrolu samotné účtenky. Účtenka, kterou vydáváte, by měla mít všechny potřebné náležitosti jako:

  • fiskální identifikační kód,
  • své daňové identifikační číslo,
  • označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna,
  • označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována,
  • pořadové číslo účtenky,
  • datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve,
  • celkovou částku tržby,
  • bezpečnostní kód poplatníka,
  • údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu,
  • daňové identifikační číslo poplatníka.

Kontrola informační povinnosti :

 Od kontrolního nákupu může orgán následně odstoupit. Kromě zmíněných účtenek bude docházet i ke kontrole informační povinnosti, kdy každý provozovatel bude muset mít v místě, kde se uskutečňují evidované tržby informační tabuli s textem:

  • „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.“, nebo
  • „Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů.“

Pár efektivních tipů jak se vyhnout sankcím za chyby v elektronické evedenci :

Je zcela jasné, že ne každý se bude moci této povinnosti vyhnout, avšak určité možnosti zde jsou.

  • Upravte své podnikání tak, aby spadalo pod stanovené výjimky, na které se EET nevztahuje. Např. pizzerie provozuje zejména rozvoz, má ovšem v obchodě i stolky a židle, kde by si popřípadě mohl zákazník pizzu sníst a pokud by to udělal, vztahovaly by se na prodávajícího povinnosti z EET. Pokud by pizzerie prodávala pouze jídlo sebou, tak by se této povinnosti mohla vyhnout. Např. restaurace v obchodních centrech. Rešení je tedy pokud židle a stoly nebudou restaurace
  • Veřejně prospěšné subjekty a tržby z činností jako je drobné podnikání veřejně prospěšných subjektů nepodléhá EET.
  • Nechejte si platit převodem, na platby bankovním převodem se EET rovněž nevztahuje.
  • Možné platit třeba i BITCOINY např. zde to funguje. Kontrolní nákup asi bude těžké pro Finanční správu udělat a vy budete zajímaví pro zákazníky pokud máte provozovnu ve velkém městě.

Kromě běžných možností jsou i možnosti hraniční. Běžnou možnosti nesofistikovaných obchodníků je klasické nevydávání účtenek. Často se praktikuje např. v Chorvatsku. Mezi sofistikovanější způsoby klamání Správce daně, které jsou a byly užívány v zahraničí, patří například instalace softwaru který bude např. reportovat prodlení s centrálním systémem. S tímto „ důkazem „ nejste povinni účtenku vydat. Přesněji „Pokud do 2 vteřin systém státu nevydá zpět číslo jako potvrzení a vstup do účtenky podnikatel doklad vydal nemusí. Detaily a rizika řešení s Vaším IT dodavatelem.

Také je možné realizovat storna, předstíraná storna nebo pořízení dvou pokladen, kdy jedna je skutečná určená pro tržby a druhá pouze úřední, která tiskne stvrzenky.

Je třeba dbát na to, že za nedodržení povinností stanovených zákonem hrozí sankce až do 500.000,- Kč. Velmi pravděpodobně se bude jednat o zřejmě opakované porušení. Vhodnou postup si pečlivě važte vzhledem k legálním možnostem nebo schopnosti platit případné sankce.

Zpět na seznam

Hledáte radu nebo více informací

ACEMA Leasing

Zavoláme Vám


ACEMA Leasing

Zavolejte 234 635 234

Jsme vám k dispozici v časech:
Pondělí až čtvrtek od 8:30 do 17:00
Pátek od 8:00 do 16:30

Zobrazit další kontakty

ACEMA Leasing

Napište nám

Rádi odpovíme i na vaše e-mailové dotazy.

info@acema.cz